OŚWIETLENIE NA ROWERZE: JAK DOBRAĆ ODPOWIEDNI SPRZĘT DO JAZDY NOCĄ?

Oświetlenie jest obowiązkowym elementem wyposażenia wszystkich rowerzystów szosowych. Jednak podczas gdy francuskie przepisy narzucają pewien zakres wyposażenia rowerów w oświetlenie, inne systemy oświetlenia są zdecydowanie zalecane, aby zoptymalizować komfort i zapewnić bezpieczeństwo w każdych warunkach. Reflektory, tylne światła, akcesoria odblaskowe: co dokładnie mówi prawo o oświetleniu roweru? Co jest absolutnie niezbędne do pedałowania w ciemności lub gdy widoczność jest niewystarczająca? Jak wybrać oświetlenie rowerowe? Więcej informacji na stronie https://guideme24.pl/czym-sie-kierowac-przy-wyborze-latarki/

Ekosport przygląda się tym pytaniom, aby być dobrze wyposażonym do nocnej jazdy na rowerze. Obowiązkowe wyposażenie roweru, aby widzieć i być widzianym przez innych użytkowników dróg

Francuski kodeks drogowy wymienia kilka obowiązków dotyczących nocnego oświetlenia rowerów. Te akcesoria oświetleniowe umożliwiają sygnalizowanie swojej obecności i zapewniają bezpieczeństwo rowerzystom, pojazdom i wszystkim innym użytkownikom dróg. Niezbędne jest także używanie tych lampek rowerowych w różnych sytuacjach, w których widoczność nie jest optymalna (mglista pogoda lub gasnące światło dzienne).

Wszyscy rowerzyści miejscy i drogowi powinni zatem być wyposażeni w

  1. żółte lub białe światło pozycyjne z przodu
  2. czerwone tylne światło;
  3. pomarańczowe odblaski na bokach i na pedałach;
  4. kamizelka odblaskowa dla rowerzysty i pasażera.

Na przykład białe, nieoślepiające światło powinno oświetlać drogę przed rowerem, a czerwone światło powinno wskazywać na Twoją obecność z tyłu roweru. Po bokach, na szprychach każdego koła i ewentualnie na przyczepie powinny być zamontowane pasywne elementy odblaskowe (retroreflektory).

Nie ma specyfikacji dotyczących intensywności oświetlenia dla rowerzystów miejskich oraz stosowania świateł błyskowych. Te są po prostu zabronione z przodu roweru. Niemniej jednak zdrowy rozsądek podpowiada, że funkcjonalne urządzenia oświetleniowe powinny być dobierane z uwzględnieniem otoczenia i praktyki.

Jazda na rowerze w środowisku miejskim nie zapewnia takich samych warunków widoczności jak jazda poza terenem zabudowanym. Co więcej, regularna i długotrwała jazda na rowerze nie wiąże się z takimi samymi ograniczeniami jak okazjonalna jazda na krótkich dystansach. Niektórzy rowerzyści będą szukać lampki rowerowej długodystansowej, aby móc przejechać kilka kilometrów z włączonymi światłami. Inni natomiast mogą być zadowoleni z lampek rowerowych o krótkim zasięgu do okazjonalnej jazdy nocą.

Co wybrać do mocy świecenia lampek rowerowych?

Wraz z pojawieniem się diod emitujących światło (LED) moc lampki rowerowej mierzy się obecnie w lumenach lub luksach. Jaka jest różnica między lumenem a luksem? Lumen jest jednostką strumienia świetlnego, natomiast luks jest jednostką miary natężenia oświetlenia, która ocenia wydajność światła na jednostkę powierzchni. Zatem 1 luks jest równy 1 lumenowi na m2.

Sprawność wzroku dla dobrego widzenia (tj. rozróżniania drogi i przewidywania ewentualnych przeszkód) określa się w luksach, natomiast lumen służy do oceny zasięgu światła dla dobrego widzenia na odległość. Szerokość wiązki światła jest podstawowym kryterium określającym jakość lampki rowerowej.

Jeśli jeździsz na rowerze w mieście i w dobrze oświetlonych miejscach w nocy, możesz użyć lampki rowerowej o minimalnej mocy 10 luksów z przodu. Z tyłu może wystarczyć stałe światło rowerowe o mocy 50 lumenów, aby być widocznym dla innych użytkowników drogi.

W przypadku kolarstwa szosowego poza terenem zabudowanym i w słabo oświetlonym otoczeniu należy zdecydować się na minimalną moc 300 lumenów. Aby nie oślepiać innych pojazdów, należy zadbać o prawidłowy montaż lampek rowerowych, kierując je lekko w dół. Należy pamiętać, że im większa prędkość ruchu, tym większa liczba lumenów jest potrzebna. Przy dużych prędkościach będziesz potrzebował więcej niż 400 lumenów.

Jaki zasilacz wybrać do lampki rowerowej?

Do dyspozycji masz kilka rozwiązań oświetleniowych do jazdy na rowerze w nocy. Istnieją różne modele lampek rowerowych, nie wszystkie z nich są równie skuteczne czy praktyczne. Zasilacz jest bardzo ważnym kryterium wyboru, ponieważ decyduje o tym, jak długo Twój sprzęt będzie wykorzystywany w realnych warunkach. Twoje codzienne potrzeby i ograniczenia będą zatem determinowały zakup akcesoriów rowerowych.

Oto systemy zasilania przedniego i tylnego oświetlenia rowerowego

  1. oświetlenie rowerowe zasilane akumulatorem ;
  2. oświetlenie rowerowe USB, a bardziej ogólnie oświetlenie zasilane bateriami;
  3. oświetlenie rowerowe Dynamo;
  4. oświetlenie dla konwencjonalnych rowerów elektrycznych i rowerów wspomaganych elektrycznie (EAB).

Lampka rowerowa zasilana bateriami to idealne rozwiązanie dla okazjonalnych rowerzystów, którzy nie jeżdżą dużo. Jest to zazwyczaj światło odłączane, które pozwala zaoszczędzić pieniądze dzięki taniej, lekkiej i łatwej w użyciu lampce rowerowej. Jedyną wadą jest spadek intensywności pod koniec cyklu życia baterii. Trzeba więc być ostrożnym i wymienić je, zanim znajdziemy się w całkowitej ciemności podczas jazdy!

Z kolei osoby przyzwyczajone do jazdy po drogach mogą zdecydować się na lampkę rowerową zasilaną bateriami. Tego typu lampka akumulatorowa to najlepsza lampka rowerowa do codziennej jazdy po słabo oświetlonych drogach, zwłaszcza jeśli posiadamy zewnętrzne źródło zasilania. Jest to bardziej przyjazna środowisku alternatywa dla baterii i znacznie trwalsza dla mocnego oświetlenia. Jedyne ograniczenie: pamiętaj o regularnym ładowaniu baterii.

Lampka rowerowa Dynamo skierowana jest do miłośników jazdy na rowerze oraz osób regularnie jeżdżących po mieście. Lampka działa bez baterii, ponieważ energia wytwarzana jest podczas pedałowania! Zalety są znaczne: rowerzysta korzysta z niezawodnego systemu oświetlenia rowerowego o nieograniczonej autonomii. Dynamo w piaście koła zapewni wtedy mocne światło, niezależnie od pogody. Jeśli jednak rower jest stacjonarny, należy zadbać o zainstalowanie kondensatora, aby kontynuować oświetlenie światłami pozycyjnymi.

W rowerach elektrycznych i EAB specjalne systemy oświetleniowe mogą zapewnić światło za pośrednictwem baterii. Światła do rowerów elektrycznych i wózków ECV są mocne i zapewniają wysoką widoczność.

ℹ️ ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Dodaj komentarz
Możesz także polubić